شیعیان بحرین 'خواستار یاری' رهبر جمهوری اسلامی شدند
نوشته شده توسط : ژورنالیست

در حالیکه برخی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس نگران نقش جمهوری اسلامی در تحولات منطقه هستند، گزارش شده که جمعی از شیعیان بحرینی ار رهبر جمهوری اسلامی درخواست یاری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - جمعی از شیعیان و مقلدان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در بحرین با ارسال نامه‌ای، "خواستار دعای خیر و یاری" او شده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، نویسندگان نامه ضمن تاکید براینکه از شیعیان بحرین و مقلدان رهبر جمهوری اسلامی هستند، نوشته‌اند که "اکنون از ظلم و ستم آل خلیفه نزد جنابعالی شکایت می‌کنیم."

به گفته ایرنا، نویسندگان نامه افزوده‌اند: "فشار بر ما سنگین شده است، به حدی که برادران و خواهران و عائله ما را در مقابل چشمانمان می‌کشند و کسی فریادرس ما نیست."

نویسندگان نامه، ضمن درخواست دعا از آیت‌الله علی خامنه‌ای، نوشته‌اند "هر طور که صلاح می‌دانید، ما مقلدان و فرزندان خود را در بحرین یاری دهید."

به گزارش ایرنا، این گروه از شیعیان بحرینی سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی را عامل موفقیت مردم مصر در مقابله با رهبر سابق آن کشور دانسته و نوشته‌اند: "سخنرانی عربی جنابعالی در خصوص انقلاب مصر، برادران مصری ما را منصور گردانید و موجب توفیق آنان شد؛ ما نیز در رنج و عذابیم و جز مقاومت و آمادگی برای شهادت، چیزی نداریم."

اعتراضات سیاسی در بحرین از اواسط ماه فوریه و با تجمع معترضان در یکی از میدان‌های شهر منامه، پایتخت، و درخواست از خاندان حکومتی آل خلیفه برای اصلاحات سیاسی، پیشبرد نظام مشروطه سلطنتی و مبارزه با فساد آغاز شد و برای چند هفته ادامه یافت.

در هفته‌های بعد، رهبران مذهبی و سیاسی شیعه به طور چشمگیری در صحنه اعتراضات ظاهر شدند در حالیکه مقامات و رسانه‌های ایران نیز به طور گسترده از این تظاهرات حمایت می‌کردند.

در حالیکه خاندان حکومتی از مذهب تسنن پیروی می‌کنند، اکثر مردم بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند و تعداد قابل توجهی از شهروندان این کشور ایرانی‌تبار هستند و با زبان و فرهنگ ایرانی آشنایی دارند.

روز ۱۴ ماه مارس، در پی درخواست حکومت بحرین از شورای همکاری خلیج فارس، عربستان سعودی و امارات عربی متحده واحدهایی متشکل از شماری از نفرات نظامی خود را به آن کشور اعزام داشتند تا، به گفته مقامات بحرینی، حفاظت از تاسیسات حیاتی بحرین را برعهده بگیرند و کوتاه مدتی پس از آن، نیروهای امنیتی بحرین با حمله به محل تجمع معترضان، آنان را متفرق کردند.

مقامات دولتی و مذهبی در جمهوری اسلامی اعزام نیروهای شورای همکاری خلیج فارس و برخورد دولت بحرین با معترضان را به شدت محکوم دانسته و تظاهرات متعددی را در مخالفت با این اقدامات برگزار کرده‌اند.

در مقابل، منتقدان حکومت ایران در داخل و خارج، با اشاره به نحوه برخورد جمهوری اسلامی با معترضان و منتقدان دولت، حمایت مقامات دولتی از اعتراضات در برخی کشورها، مانند بحرین و لیبی، را نشانه دورویی دانسته‌اند به خصوص اینکه در حریان اعتراضات ضددولتی در سوریه، از موضع دولت این کشور طرفداری کرده‌اند.

دیدار منطقه‌ای وزیر دفاع آمریکا

در خبری دیگر در مورد بحرین، خبرگزاری فارس خبر داد که روز جمعه، فردا، جمعی از طلاب غیر ایرانی بار دیگر در تهران در برابر سفارتخانه های عربستان و بحرین تجمع اعتراضی برگزار می کنند.

نحوه حمایت ایران از اعتراضات سیاسی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا همچنین باعث ناخرسندی بعضی از دولت‌های غربی و منطقه‌ای شده است که از احتمال ارتباط جمهوری اسلامی با این اعتراضات یا تلاش برای بهره‌برداری از آنها ابراز نگرانی کرده‌اند.

برخی از فعالان سیاسی در منطقه نیز گفته‌اند که حمایت ایران می‌تواند به تلاش برای کسب امتیاز در جریان رقابت با سایر قدرت‌های منطقه، به خصوص عربستان سعودی تعبیر شود و به یکپارچگی حرکت‌های اعتراضی مردم، که جنبه سیاسی و غیرمذهبی دارد، آسیب برساند.

روز گذشته، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در سومین سفر خود به منطقه خاورمیانه طی یک ماه اخیر، وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد.

قرار بود سفر آقای گیتس به عربستان سعودی چند هفته پیش صورت گیرد، اما به دلیل بیماری ملک عبدالله، پادشاه سعودی، به تعویق افتاد.

وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با مقامات ارشد عربستان سعودی گفت که آشکار است که دولت ایران در نظر دارد از بی‌ثباتی در کشور بحرین، که ضمنا محل استقرار مرکز فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده نیز هست، بهره‌برداری کند و افزود که جمهوری اسلامی در صدد دست زدن به اقداماتی برای ایجاد مشکل در نقاط دیگر است.

آقای گیتس همچنین تاکید کرد که تصمیم عربستان سعودی به اعزام نیرو برای کمک به حکومت بحرین در جریان دیدار او با پادشاه سعودی مطرح نشد هرچند این نیروها تنها دو روز پس از سفر چند هفته پیش وزیر خارجه آمریکا به بحرین به این کشور اعزام شدند.

پس از آغاز اعتراضات سیاسی در شماری از کشورهای عرب خاورمیانه و شمال آفریقا در اواخر سال گذشته، گزارش‌هایی از تظاهرات پراکنده در برخی مناطق شیعه‌نشین شرق عربستان انتشار یافت که ظاهرا توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد.

اکثر مردم عربستان سعودی سنی مذهب هستند و برخی از فعالان اقلیت شیعه حکومت این کشور را به تبعیض علیه شیعیان متهم می‌کنند.

آقای گیتس گفته است که مقامات سعودی، در مقایسه با تحولات اخیر سیاسی در کشورهای خاورمیانه، خطر دستیابی ایران به تسلیحات اتمی و احتمال استفاده از چنین تسلیحاتی را با وخامت بیشتری تلقی می‌کنند.

وزیر دفاع آمریکا در ملاقات با مقامات سعودی به آنان اطمینان داده است که قرارداد با آمریکا برای خرید شصت میلیارد دلار اسلحه روال طبیعی خود را طی می‌کند.

این قرارداد از جمله شامل استقرار موشک‌های آمریکایی از نوع پاتریوت است که در سیستم‌های دفاع ضدموشکی به کار می‌رود.




:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : جمعه 19 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: